Social læseplan for yngste afdeling
For at skabe et godt læringsmiljø skal eleverne kunne:
- Række hånden op/vente på tur.
- Kunne modtage en kollektiv besked.
- Have fornemmelse for, hvornår der skal være arbejdsro, stille tale og fri tale.
- Kunne opgaveproceduren: Forsøge selv, søge hjælp hos sidemand, spørge læreren
Holde orden på sine ting.
For at skabe et trygt og godt socialt miljø skal eleverne kunne:
- Henvende sig hensigtsmæssigt til kammerater og voksne.
- Lytte aktivt til hinanden.
- Kunne sige fra på en hensigtsmæssig måde.
- Overholde demokratiske spilleregler.
- Lære at håndtere konflikter.
- Have respekt/ansvar for hinandens og skolens ting.
Social læseplan for mellemste afdeling
- Eleverne skal tale ordentligt til hinanden – herunder lære almindelige høflige omgangsformer (eks. at sige goddag, farvel, tak for hjælpen, god ferie mv.).
- Eleverne skal lære at læse hinandens signaler og handle derefter (have situationsfornemmelse).
- Eleverne skal lære at tage medansvar for undervisningens gennemførelse.
- Eleverne skal lære at samarbejde i grupper og tage aktivt del i gruppearbejdet.
Social læseplan for ældste afdeling
- Eleverne skal lære at afpasse deres sprog afhængigt af forskellige situationer – ”stikke fingeren i jorden” (eks. ikke bruge kraftudtryk når der tales til voksne, lære at tale i telefon med fremmede).
- Eleverne skal føle ansvar for deres omgivelser – både fysiske og psykiske.
- Eleverne skal lære at lytte til andre, forholde sig dertil og selv argumentere.
- Eleverne skal lære at erkende begåede fejl og handle derefter.
- Eleverne skal lære tolerance forstået som: Evnen til at give plads til hinandens forskelligheder og forskellige holdninger.
- Eleverne skal lære at tage medansvar for egen læring og tage medansvar for undervisningens gennemførelse.