Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Vejgaard Østre Skoles værdiregelsæt

Værdiregelsættet for Vejgaard Østre Skole har til formål at fremhæve nogle af de væsentligste dokumenter, der rammesætter skolens virke ift. elevernes trivsel og undervisningsmiljø, og hvordan vi i fællesskab, som elever, forældre og medarbejdere arbejder for at skabe en god skolegang for Vejgaard Østre Skoles elever.

En folkeskole arbejder inden for en lang række af love, værdier, regler, principper, retningslinje m.m. udarbejdet nationalt, kommunalt såvel som lokalt på skolen. I relation til værdiregelsættet fremhæves følgende:

  • Vejgaard Østre Skoles DNA – som beskriver vores vision, mission og værdier samt kerneopgave. I forlængelse heraf har vi også udarbejdet en mobilpolitik samt sneregler.
  • Vejgaard Østre Skoles ordensregler
  • Bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen

En folkeskole består af børn og unge, som kan have forskellige forudsætninger. Inklusion er et element i skolens hverdag, som betyder, at vi kan have elever, som har sværere ved at begå sig i skolens fællesskab end flertallet. Elevernes forskellige forudsætninger har hver især betydning for hinandens og egen måde at være en del af fællesskabet på. Således kan der opstå misforståelser, udfordringer og uoverensstemmelse i elevernes indbyrdes relationer i form af uenighed og konflikter. Det kan komme til udtryk på mange måder i form af fysisk såvel som psykisk grænseoverskridende adfærd. Vi anvender begrebet grænseoverskridende adfærd i stedet for vold, da vi har med børn at gøre.

For at undgå grænseoverskridende adfærd arbejder vi forebyggende. Vi er vores opgave bevidst, hvis grænseoverskridende adfærd opstår.

Forebyggelse
En vigtig del af vores kerneopgave er at lære børn at være sammen og fungere i et læringsfællesskab. Alt efter elevgruppens sammensætning kan der være mange hensyn at tage højde for, som indtænkes i vores fællesskabende didaktikker, når undervisning og læringsaktiviteter planlægges.

Som elever, forældre og medarbejdere vægter vi åbenhed og transparens, så vi kan forberede hinanden på at tage hensyn og få forståelse for vores indbyrdes relationer.

Vi tager afstand fra grænseoverskridende adfærd. Vores børnesyn er, at alle børn gør det bedste de kan, hvorfor vi arbejder med at se bagved adfærden. Vi arbejder for en kultur med normer og værdier for mellemmenneskeligt samvær, som skal modvirke grænseoverskridende adfærd.

Håndtering
Når grænseoverskridende adfærd forekommer, tager skolen hånd om de involverede parter og har øje for forskellige perspektiver.

I første omgang handler det om at få ro på situationen. Efterfølgende skal skolen i samarbejde med elever, forældre og medarbejdere have fundet årsagen, så vi fremadrettet kan få relationerne til at fungere hensigtsmæssigt.

Vi tager ansvar for og søger løsninger, der medfører, at børn lærer at begå sig i et fællesskab. Grænseoverskridende adfærd mødes med en ikke-straffende holdning, hvorfor det ikke handler om skyld eller syndebukke. Sanktioner jf. Bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen kan forekomme, hvis adfærden fortsætter eller har en særlig grov karakter.

Antimobbestrategi
Værdiregelsættet skal obligatorisk indeholde en antimobbestrategi, som på Vejgaard Østre Skole er følgende:

  • VØS handleplan mod mobning

Godkendt på skolebestyrelsesmøde mandag den 18. marts 2024