Sociale læseplaner

Social læseplan for yngste afdeling

For at skabe et godt læringsmiljø skal eleverne kunne:

• Række hånden op/vente på tur.
  • Kunne modtage en kollektiv besked.
  • Have fornemmelse for, hvornår der skal være arbejdsro, stille tale og fri tale.
  • Kunne opgaveproceduren: Forsøge selv, søge hjælp hos sidemand, spørge læreren
    Holde orden på sine ting.

For at skabe et trygt og godt socialt miljø skal eleverne kunne:

• Henvende sig hensigtsmæssigt til kammerater og voksne.
  • Lytte aktivt til hinanden.
  • Kunne sige fra på en hensigtsmæssig måde.
  • Overholde demokratiske spilleregler.
  • Lære at håndtere konflikter.
  • Have respekt/ansvar for hinandens og skolens ting.

Social læseplan for mellemste afdeling

• Eleverne skal tale ordentligt til hinanden – herunder lære almindelige høflige omgangsformer (eks. at sige goddag, farvel, tak for hjælpen, god ferie mv.).
  • Eleverne skal lære at læse hinandens signaler og handle derefter (have situationsfornemmelse).
  • Eleverne skal lære at tage medansvar for undervisningens gennemførelse.
  • Eleverne skal lære at samarbejde i grupper og tage aktivt del i gruppearbejdet.

Social læseplan for ældste afdeling

• Eleverne skal lære at afpasse deres sprog afhængigt af forskellige situationer – ”stikke fingeren i jorden” (eks. ikke bruge kraftudtryk når der tales til voksne, lære at tale i telefon med fremmede).
  • Eleverne skal føle ansvar for deres omgivelser – både fysiske og psykiske.
  • Eleverne skal lære at lytte til andre, forholde sig dertil og selv argumentere.
  • Eleverne skal lære at erkende begåede fejl og handle derefter.
  • Eleverne skal lære tolerance forstået som: Evnen til at give plads til hinandens forskelligheder og forskellige holdninger.
  • Eleverne skal lære at tage medansvar for egen læring og tage medansvar for undervisningens gennemførelse.