Velkommen i børnehaveklasse

Som ny elev og forældre i børnehaveklasserne i skoleåret 2022/2023

I det følgende har vi forsøgt at samle nogle af de praktiske informationer, som kan være hjælpsomme at kende til inden opstart i skole og Dus.

Første skoledag er onsdag den 10. august 2022 kl. 9.00. Vi mødes i hallen og går derefter i klassen, hvor I er sammen med børnene i ca. en halv time.

Den første skoledag slutter kl. 11.00. Herefter er Dussen åben for de børn, der er tilmeldt.

Tilmelding til Dus skal ske særskilt på www.pladsanvisningen-online.dk
Fra den 1. august 2022 er det muligt at komme i Dus. Dussen er åben i tidsrummet kl. 6.30 – 17.00.

Tiden fra kl. 6.30 – 7.50 foregår i DUS 36, som er vores”morgendus”.
Normalt er der morgendus i DUS 36, men i ferieperioder er der morgendus i DUS 12. Vi følger Aalborg Kommunes ferieplan.

Ugerne op til første skoledag
I den første uge og samt den anden uge op til første skoledag i tidsrummet fra kl. 8.00 – 15.00 vil kontaktpædagogerne arrangere forskellige aktiviteter, der kan hjælpe børnene til at lære hinanden, dussen og området at kende. Dette forløb giver børnene en stille og god opstart i overgangen fra børnehave til skole.

Vi vil anbefale jer at benytte dussen helt eller delvist i ugen op til skolestart.
Da der er kontrolleret pasning, skal børnene, når de kommer, tjekkes ind i AULA og igen senere på dagen, når de går hjem, skal de ligeledes tjekkes ud, så vi ved de er blevet hentet.

Mødetid
Skoledagen begynder hver dag kl. 8.00. Vi vil være i klasselokalet hver morgen fra kl. 7.50. Af hensyn til rengøring af lokalet og mangel på opsyn, må der ikke være børn i lokalet før dette tidspunkt.

Hvis der er behov for at aflevere børnene tidligere, henvises der til morgendussen, som er i DUS 36. Efter skoletid følges børnene ad i dussen.

Fravær
Ved sygdom eller andet fravær skal i forældre gå ind i AULA og registrerer jeres barn fraværende om morgenene eller evt. anmodet og lovligt fravære eks. til tandlæge besøg eller andet.

Garderobe
Alle børnene får en garderobeplads udenfor klasselokalet/dussen. Alle skal have skiftetøj og regntøj med, der kan anvendes både i skole og Dus.

Madpakker
Vi spiser madpakker to gange i løbet af skoledagen. Første gang kl. 9.15 og anden gang kl. 11.15.

Børnene skal medbringe en drikkedunk. Alt skal være tydeligt mærket med barnets navn. Børnene sætter selv deres madpakker i køleskabet i klassen om morgenen.
Giv også dit barn mad / frugt til om eftermiddagen i dussen.

Skoletaske
Der vil blive udleveret bøger og mapper i løbet af den første tid. Bøgerne og mapperne skal ligge i børnenes skuffe i klassen.

Børnene skal medbringe penalhus som indeholder mindst 3 spidsede blyanter, viskelæder, lineal, farveblyanter og blyantspidser. Det kan være en fordel at købe de tykke blyanter. De er bedre at holde på, når vi skal skrive. Det er en god ide selv at lade børnene bære deres tasker og sætte madpakken i køleskabet om morgenen. Selvhjulpne børn får mere selvtillid og større selvværd.

Frikvarter
I frikvarteret skal børnene være ude. Indtil efterårsferien vil vi i børnehaveklasse-teamet have tilsyn i 10-pausen og i 12-pausen.  De voksne, der har tilsyn i pauserne, har gule veste på, så de er nemme for børnene at finde.

Postmappe
Første skoledag får alle udleveret en rød postmappe. Mappen skal altid medbringes i tasken. Sedler fra skole til hjem vil blive lagt i postmappen.

Indesko
Efter efterårsferien skal alle børn have indesko på i klasselokalet og i dussen.

Låne bøger
Når vi er kommet i gang med skoleåret, skal vi hver uge på Pædagogisk Læringscenter (PLC) og låne bøger. Der må hjemlånes tre bøger ad gangen. Der vil senere komme information om det nøjagtige tidspunkt.

Fødselsdag
Vi fejrer barnets fødselsdag i klassen. Vi synger fødselsdagssang, og de må gerne medbringe flødeboller, frugt eller lignende til at uddele i klassen.

Forældremøde
Der vil i løbet af skoleåret blive afholdt to forældremøder. Det første vil blive afholdt kort tid efter skolestart.

Forældreråd
På det første forældremøde skal der vælges 4-5 repræsentanter til forældrerådet. Forældrerådets opgave er at lave og iværksætte sociale arrangementer for klassen.

Skolehjemsamtaler
Der afholdes to skolehjemsamtaler i løbet af skoleåret. Første gang i efteråret og anden gang i foråret.

Aktivitetsplan
Dusserne laver en aktivitetsplan for hver måned som i kan se på AULA/Dus.

Sprogvurdering
Der vil blive lavet sprogtest to gange i løbet af skoleåret i 0. klasse. En i efteråret og en i foråret.

Kommende 1. klasselærer - Co teaching
Den kommende 1. klasselærer har 2 timer om ugen sammen med børnene det sidste halve skoleår sammen med børnehaveklasselederen, som er Co-teaching modellen.

Skolemælk
De børn som har bestilt skolemælk vil hver dag få mælken udleveret i klassen.

Sundhedsplejerske
I løbet af 0. klasse skal alle børnene til undersøgelse hos sundhedsplejersken. Der kommer nærmere information herom senere.

Fælles mål
På undervisningsministeriets hjemmeside www.uvm.dk kan I læse om hvilke mål, der er for børnehaveklassen.

Henvendelse
Hvis I har spørgsmål eller andet, som I ønsker at få uddybet, er I velkommen til at kontakte os via AULA.

Skriv hvis der ting, som er vigtige for os at vide, så jeres barns skoledag bliver så tryg som muligt.

Vi ser frem til at samarbejde med jer og lære jeres børn at kende.

De bedste hilsner fra

Yngste klassetrin samt 0 klasseteam og leder.