Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skoleparathed

Vi samarbejder med børnehaverne, der tager udgangspunkt i deres læreplaner, for at udvikle børnenes kompetencer.

En vejledning til kommende forældre på Vejgaard Østre Skole i Aalborg

Det kan være svært at skrive en endegyldig ”opskrift” på, hvornår og hvad der skal til, for at dit barn er skoleparat. Vi vover alligevel at give en række bud på, indenfor hvilke områder, det kan vurderes ud fra – velvidende, at det kan være meget kompliceret som forælder selv at bedømme det, da dit barn sandsynligvis ikke agerer ens i alle sammenhænge. Endelig vil vi også sige, fortvivl ikke, hvis dit barn ikke kan enkelte beskrevne forudsætninger fuldt ud. Dit barns nuværende institution vil også kunne være en god hjælp i vurderingen af dit barns skoleparathed, og der er desuden ½ år til skolestarten.

 

Sociale forudsætninger

 

Barnet bør:

 

Forældrene kan:

  • Have en vist robusthed og kunne gøre sig gældende i en gruppe.
  • Have selvtillid.
  • Have tro på egne evner.
  • Kunne overholde regler i spil og leg.
  • Kunne bede om hjælp, når der er brug for det.
  • Kunne vente på tur.
  • Kunne sidde stille.
  • Kunne klare småkonflikter selv.
  • Lade barnet lege med andre børn.
  • Invitere kammerater med hjem.
  • Spille spil med barnet/flere børn i en lille gruppe.
  • Lade barnet deltage i fælles aktiviteter med andre børn. (sport, dans, udflugter m.m.).

 

 

Sproglige forudsætninger

 

Barnet bør:

  • Kunne lytte og være opmærksom.
  • Kunne forstå en kollektiv besked.
  • Kunne forstå 2-3 beskeder samtidigt.
  • Kunne tale forståeligt.

 

 

Forældrene kan:

  • Lade barnet fortælle om oplevelser.
  • Læse for barnet og lade det genfortælle
  • Læse rim og remser.
  • Synge sammen med barnet

Motoriske forudsætninger

 

Barnet bør:

  • Kunne kaste og gribe en bold.
  • Kunne hinke og stå på et ben.
  • Kunne klippe efter en streg.
  • Kunne holde på en blyant.
  • Være selvhjulpen.
  • Kunne tegne et menneske.
  • Kunne skrive sit eget navn.

 

Forældrene kan:

  • Give barnet legemuligheder, der stiller krav til kropslig udfoldelse.
  • Lege med barnet.
  • Lade barnet arbejde med blyant og saks.

 

Personlige forudsætninger

 

Barnet bør:

  • Være nysgerrig og have gå på mod.
  • Kunne koncentrere sig.
  • Kende ”alle væsentlige” legemsdele.
  • Have omverdensbevidsthed.
  • Kende eget fulde navn, familieforhold m.m.
  • Kunne fortælle om egne følelser og behov.
  • Kende far og mors arbejde.

 

Forældrene kan:

  • Lege med barnet ude i naturen.
  • Give barnet opgaver i hjemmet. Lade det hjælpe med at skrælle kartofler, dække bord, vaske op mm.
  • Give barnet almen viden.

 

Skal dit barn meldes ind i skolen nu — eller vente et år?

 

Hvis I er i tvivl, så lad tvivlen komme jeres barn til gode. Man kan komme for tidligt i skole, men ikke for sent.

 

Lad børnene— især de meget unge børn— lege færdigt i børnehaven.

  • At vente et år kan være med til at styrke dit barns selvværd.
  • At vente et år giver dit barn overskud til at klare svære situationer og undgå fiaskoer.
  • At vente et år kan være bedre for dit barn end at starte i skole, fordi legekammeraterne skal.

 

Hvis du stadig er i tvivl – gennemlæs opsummeringen på bagsiden og genvurdér.

 

Skolestart nu

 

Kan let koncentrere sig og lytte til oplæsning, klippe, tegne og kigge i bøger.

 

Forstå en kollektiv besked.

 

Forstår og bruger selv benævnelser på alle almindelige genstande og begreber.

 

Kan forstå forskellige tidsperspektiver — i morgen, i næste uge, i går osv.

 

Er følelsesmæssigt robust.

 

Kan som regel klare småkonflikter med kammeraterne uden at bede om voksenhjælp.

 

Er vant til at omgås andre børn og har gode kammerater i børnegruppen.

 

Behøver ikke have opmærksomhed hele tiden, når flere er samlet, men kan godt vente og lytte, imens andre taler.

 

Har en velafbalanceret kontakt med voksne—ikke klæbende og ikke meget sky.

 

Vente et år

 

Er let afledelig og har alt for meget ”krudt” til at lytte til oplæsning, klippe, tegne eller kigge i bøger.

 

Skal have korte, konkrete beskeder, som er bundet til situationer her og nu.

 

Har et lille sprog med ultrakorte sætninger og ganske få ord.

 

Har et vældigt temperament og ryger ofte ud i konflikter med andre børn.

 

Er sårbar og usikker. Har svært ved at få venner. Vil helst være i centrum, når flere er samlet. Kan sjældent vente og lytte, når andre taler.

 

Er temmelig sky overfor fremmede voksne—eller det modsatte vil hele tiden i kontakt.

 

Er et glad legebarn, som stadig får masser af udfordringer i børnehaven.

 

Vej selv for og imod. Find de udsagn, der passer bedst til jeres barn.