Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skolens værdigregelsæt

Ved et værdiregelsæt forstås retningslinjer for god adfærd på skolen og pejlemærker for, hvordan der opnås trivsel for eleverne og de ansatte (et godt psykisk undervisnings- og arbejdsmiljø), herunder en overordnet handleplan ved mobning. Værdiregelsættet skal fremme fælles værdier, engagement og ansvarlighed og skal – som ordensreglerne – gælde for alle på Vejgaard Østre Skole herunder DUS og andre af skolens aktiviteter.

 

Vejgaard Østre skoles værdiregelsæt underbygger et godt læringsmiljø, hvor mulighederne for udvikling og læring er optimale, og hvor mobning principielt undgås. Skolens profil,

værdigrundlaget, skolens principper for trivsel, sundhed, inklusion samt handleplan ved mobning er dokumenter, der tilsammen udgør skolens værdiregelsæt. Alt dette er tilgængeligt på skolens hjemmeside.

 

Skolens værdigrundlag er grundlaget for en god skole med trivsel og læring til alle. Her er vores værdier beskrevet. Værdiordene er trivsel, anerkendelse, ansvarlighed, samarbejde og faglighed. Skoleledelsen sikrer, at der hvert år gives en orientering af værdiregelsættet til elever, forældre og ansatte på skolen. Værdiregelsættet er et emne i klassens tid og på et forældremøde mindst en gang om året.

 

Som et redskab til at opfylde værdigrundlaget, har skolen beskrevet de gensidige forventninger elever, forældre og ansatte har til hinanden og skolen. Vi ser det som et fælles ansvar at fastholde fokus på en god skole med elevernes trivsel og kompetenceudvikling i centrum. Vi foretrækker at tage udgangspunkt i, hvad og hvordan vi skal gøre for at få en god skole med trygge og glade elever, frem for at fokusere på regler for opførsel og konfliktløsning. I tilfælde af mobning er det vigtigt, at alle ved, hvad der kan forventes og ved, hvordan vi skal forholde os til problemstillingen. Proceduren er beskrevet i Handleplan ved mobning. Overordnet set betragter vi mobning som et gruppefænomen, og der er i handleplanen tænkt på handling overfor alle parter: Den der bliver mobbet, den der mobber og dem der overværer mobning. Ligeledes er der tænkt forebyggende tiltag overfor de nævnte parter. I skolens ordensregler er det begrundet, hvordan vi synes, at vi skal behandle hinanden og skolen i dagligdagen, så alle synes, at det er et rart sted at være, og således at vi alle passer på skolen. Det er væsentligt, at vi efterlever ordensreglerne.

Skolen forventer at eleven:

  • Møder til tiden og er velforberedt.
  • Er åben, ærlig og udviser engagement og ansvarlighed.
  • Overholder de sociale spilleregler, der er aftalt i klassen.
  • Fortæller om eventuel mobning til de voksne.

 

Skolen forventer at forældrene:

  • Indgår i samarbejde med skolen.
  • Viser interesse og engagement for barnets skoledag.
  • Derhjemme taler respektfuldt om andre forældre, elever og skolens personale.
  • Hjælper og støtter barnet i forhold til skolens krav og dagligdag.
  • Deltager i mødeaktiviteter på skolen og læser den skriftlige information, der sendes fra skolen og DUS.
  • Orienterer om væsentlige/pludselige forandringer i barnets liv. F.eks. ved flytning, sygdom, skilsmisse, dødsfald osv.
  • Sørger for, at barnet møder forberedt og til tiden. Madpakke, lektier, taske, påklædning efter årstid, veludhvilede mm.
  • Sørger for at lære barnet de almindelige sociale spilleregler.

 

Skolen forventer at medarbejderne:

  • Møder til tiden og er velforberedt.
  • Udviser engagement og ansvarlighed, samt at der er åbenhed og ærlighed.
  • Giver jævnligt orientering til hjemmet om klassens faglige og sociale liv, og forældrene inviteres også til dialog med det pædagogiske personale.
  • Bruger pædagogiske virkemidler, og hver elev og hver episode behandles individuelt i forhold til den aktuelle situation.
  • Har en anerkendende tilgang til eleverne.

 

Som elev på Vejgaard Østre Skole skal du vide:

  • Hvis du har problemer med at efterleve værdiregelsættet, husker vi andre elever og skolens voksne dig på det.
  • Hvis du er utryg ved noget, skal du kontakte en voksen.
  • Hvis noget alligevel går galt for dig i forhold til os andre, vil du altid få mulighed for at gøre det, som er sket godt igen.
  • Hvis du kommer til at ødelægge noget, finder vi ud af, hvordan vi kan få det repareret eller erstattet.

 

Skolebestyrelsen Vejgaard Østre Skole